Koeajo: KGM Torres EVX on ehkä vuoden yllättäjä

Korealainen KGM Torres EVX on ehkä vuoden 2024 kovin yllättäjä!

Koeajo: KGM Torres EVX on ehkä vuoden yllättäjä

KGM on melko varmasti monille tuntematon automerkki. Kyseessä on jo jonkin aikaa suomen markkinoilla ollut Etelä-Korealainen Ssangyong, joka yrityskaupan yhteydessä vaihtoi nimensä. Nyt uuden KG Mobility nimen alla julkaistu Torres EVX on merkin ensimmäinen vakava avaus sähköautomarkkinoille.

Tilaa monipuoliseen käyttöön

Ulkonäön puolesta autosta löytyy vaikutteita monista automerkeistä. Yksi näkee keulassa Jeeppiä, toinen muotoilussa Kia EV9:än. Torres on suuri, kuutiomainen ja korkea, mikä tekee siitä tilavan ja käytännöllisen. Ulkoisen koon puolesta verratavissa auto on esimerkiksi BYD Tangiin tai BMW iX:ään. Torreksen 700 litran tavaratila tarjoaa runsaasti säilytystilaa, ja kun takaistuimet taitetaan alas, löytyy tilaa yli 1600 litraa. Lisäksi autosta on saatavana myös N1-luokan pakettiautoversio, joka saattaa kiinnostaa erilaisia yrityksiä. Monia saattaa myös lämmittää auton 1500kg:n vetomassa, joka tämän hintaluokan sähköautossa on erittäin harvinainen.

Penkit kaadettuna autossa on runsaasti tilaa

Takamatkustajille tilaa on runsaasti. Jalat mahtuvat etupenkkien alle, jonka johdosta reisitukea riittää pidemmällekin matkustajalle. Lisäksi päätilaa kuutiomaisen muotoilun takia riittää, ja 185 senttisellä matkustajalle jää vielä reilusti yli 10 senttiä päätilaa.

Sähköominaisuudet kunnossa

KGM ei ole lähtenyt tekniikan puolesta täysin sooloilemaan, sillä Torreksen 73,4 kilowattitunnin LFP-akun toimittaa kiinalainen BYD. Tämä ei kuitenkaan ole huono päätös, sillä akun kapasiteetti on riittävä, ja LFP-akku tukee auton pitkää käyttöikää. Virtaa akustoon saa 11kW:n teholla AC-latauksella, sekä pikalatauksella maksimissaan 120kW:n teholla. Pikalatauskäyrä autossa vaikuttaisi erittäin laakealta, jossa 120kW:n tehoa akku ottaa yli 50% varaustasoon asti. Lisäksi positiivisena yllätyksenä, Torreksen akku ei vaikuta ylikuumenevan, kuten BYD:n Blade-akuilla on joskus tapana. Kaiken päälle autosta saa virtaa ulos V2L-adapterin kautta!

Sisällä outo yllätys

Auton sisätilat ovat tyylikkäät ja hyvin suunnitellut. Materiaalit ovat laadukkaita, vaikka ovissa onkin käytetty hieman pianomuovia. Penkit ovat mukavat ja tarjoavat hyvän reisituen, ja ne ovat sekä lämmitetyt että ilmastoidut. Jonkin verran siis jopa "luksusominaisuuksia" löytyy, vaikka auto on edullisempi.

Yllätyksenä KGM:n kaltaiselta "perinteiseltä" merkiltä tulee kuitenkin se, että autosta puuttuvat fyysiset painikkeet lähes täysin. Ratista löytyy kasa nappuloita, mutta muualta niitä ei olleenkaan bongaile. Kaikki siis tehdään keskinäytön kautta, jonka käyttöjärjestelmä on hidas. Järjestelmästä paistaa ehkä hieman, että KGM välttämättä ei ole kokeneinen softakehittäjä...

Auton navigaattorin saa kuitenkin ratin taakse näkyviin, sekä käyttöjärjestelmä suurimman osan ajasta toimii suhteellisen luotettavasti. Kunhan ennen liikkeelle lähtöä muistaa sammuttaa monet pakolliset turvallisuusominaisuudet, on ajomatka valmiina alkamaan!

Luokattoman hiljainen kulkuneuvo

Torres EVX tarjoaa sujuvan ja hiljaisen ajokokemuksen. Auto on luokattoman hiljainen ja mukava ajaa, ja sen alusta hallitsee hyvin töyssyt ja epätasaisuudet. Auto on kuitenkin etuvetoinen, joka tuntuu oudolta ratkaisulta tämän tyyliseen autoon. Regeneratiivisen jarrutuksen säätäminen on helppoa ratista löytyvillä läpysköillä, ja auto tarjoaa myös Smart regen -toiminnon, jos haluaa auton säätävän regeniä itse.

Kartan saaminen nopeusnäyttöön oli positiivinen yllätys

Auton suorituskyky on riittävä, ja ajokokemus on klassisen maasturimainen. Ajoasento on ryhdikäs ja auton konepelti jatkuu pitkälle eteen. Alusta ei vedä vertoja selvästi kalliimmille Porscheille ja Bemareille, mutta voittaa 50 tuhannen ranskalaiset haastajat.

Uusi haastaja markkinoille

KGM Torres EVX on vaikuttava sähköauto, joka yhdistää tilavuuden, käytännöllisyyden ja hyvän hinnan houkuttelevaan pakettiin. Sen suuret tilat tekevät siitä erinomaisen valinnan perheille, jotka tarvitsevat monipuolisen ja luotettavan ajoneuvon. Lisäksi pitkä 7 vuoden takuu sekä miljoonan kilometrin akkutakuu lämmittävät omistajan sydäntä. Torreksen hinnat alkavat 41 390€:sta, ja koeajettu Sapphire-varusteltu auto on 43 490€. Hinta siis on erittäin kilpailukykyinen, ja uskomme sen nousevankin monille ostajille tutkaan nopeasti.


KGM Torres EVX Sapphire

👍🏻Hyvää:

  • Hurja määrä tilaa luokassaan
  • Vaikuttava ajotuntuma ja sisätilat
  • Hinnalle paperilla paljon vastinetta
  • Pitkä takuu

👎🏻Huonoa:

  • Ohjelmiston monimutkaisuus
  • Ilmastoinnin etäohjaus sovelluksella ei saatavilla.
  • Ei saatavilla nelivetoa

Tsekkaa myös Kaarakerhon koeajovideo autosta: