Koeajo: GAC AION V on niin hyvä, että sen hintalappua on vaikea uskoa
GAC AION V on niin hyvä, että sen hintalappua on vaikea uskoa, positiivisessa mielessä!
Kiinalainen GAC Aion V on tuore tulokas Suomen sähköautomarkkinoilla ja osuu suoraan keskiluokan suosituimpaan segmenttiin. Se on melkein sentilleen ID.4:n kokoinen, kuutiomainen crossover. Aion V yllättää viimeistelyllään ja tilaratkaisuillaan – ja ennen kaikkea hinnallaan.
Tekniikka ja suorituskyky
Aion V:n voimalinja on etuvetoinen, ja sen LFP-akusta löytyy virtaa 75 kWh:n verran. Valmistaja lupaa jopa 180 kW DC-latausnopeuden, ja omissa testeissäimme näimme poikkeuksellisen hyvän latauskäyrän: 158 kW vielä noin 55 % varaustasolla.
Kulutus asettuu syksyisellä moottoritiejäljellä noin 20 kWh/100 km, kaupunkiajossa tyypillisesti 15–18 kWh/100 km. Regenerointia voi säätää, mutta yhden polkimen ajotilaa ei vielä ole. Kaistavahti toimii moottoritieajossa rauhallisesti, ja etuvedon käytös on yllättävän neutraalia – auto ei puske juuri yhtään, ja huomaamaton kuski ei välttämättä edes tajuaisi auton olevan etuvetoinen.
Hyvät sisätilat ja yllättävä lisävaruste
Sisätilat ovat Aion V:n valttikortti: jalkatilaa riittää takapenkeillä ruhtinaallisesti ja Luxuryssa löytyy jopa tukeva piknikpöytä yhdelle takapenkkiläiselle. Etupenkeissä on lämmitys, jäähdytys ja Luxuryssa myös hieronta. Materiaalit yllättävät pehmeydellään tässä hintaluokassa.
Aion V:n “party trick” on keskikonsolista löytyvä jääkaappi, jonka lämpötilaa voi säätää -15 °C:sta aina +50 °C:een – ja sen voi pitää päällä myös auton sammuttamisen jälkeen ajastetusti. Se on harvinainen mutta arkea oikeasti helpottava ominaisuus.
Hinta ja takuu
AION V:n alkavat noin 36 000 € hintaisesta Premium-versiosta, ja paremmin varusteltu Luxury-versio maksaa noin 39 000 €. GAC tuo ostajille mukanaan myös mielenrauhaa, sillä autolle luvataan 8 vuoden takuu. Maahantuojana toimii Inchcape joka tunnetaan mm. Xpengin, Mazdan ja Jaguar Land Roverin maahantuojana. Heikkoutena kuitenkin on, että Inchcape toimii tällä hetkellä vain pääkaupunkiseudulla. Oululaisen autoa ei siis tällä hetkellä vielä kannata ostaa, vaikka kuulemma huolto- ja myyntiverkostoa pyritään laajentamaan niin nopeasti kuin mahdollista.
Tsekkaa lisää mietteitä autosta Kaarakerhon koeajovideosta: