Koeajo: Onko Peugeot E-3008 yli 50 tonnin arvoinen sähköauto?
Voiko Peugeotista maksaa yli 50 tuhatta euroa? Kaarakerho koeajoi uuden E-3008 sähköauton!
Peugeotin sähköautot on pitkään tehty vanhalla, heikolla tekniikalla. Nyt Stellantis on vihdoin näyttänyt hampaansa uudella STLA-medium -tekniikalla, ja ensimmäinen näistä autoista on Peugeotin E-3008.
Peugeot e-3008 on keskiluokkainen crossover-SUV, ja kilpailee kokoluokassaan esimerkiksi Volkswagenin ID4:n ja Skoda Enyaqin kanssa. Tässä koko- ja hintaluokassa kilpailu on harvinaisen kovaa, ja Peugeot onkin sitä lähtenyt taklaamaan lähtemällä aivan puhtaalta pöydältä.
E-3008 on rakennettu aivan uuden alustan päälle, jossa saadaan mukaan vihdoinkin hyvän sähköauton ominaisuudet, aikaisempaa isompi 73kWh akku, sekä nopea 160kW latausnopeus. Myös fyysiset osat akun esilämmitykseen autosta löytyy, mutta tämä ominaisuus tulee kuulemma vasta myöhemmin ohjelmistopäivityksen mukana.
Jotain uutta, jotain vanhaa
Peugeot tunnetaan hyvästä ajotuntumasta, joka on vieläkin totta myös E-3008:n tapauksessa. Alusta on kuitenkin hieman pintakovempi, kuin mitä Pösön kanssa on aikaisemmin totuttu. Auto on etuvetoinen, ja tehoa löytyy melko maltillisesti. Pösö ei siis ole minkäänlainen raketti, mutta normaalit moottoritieohitukset onnistuvat kuitenkin melko helposti.
Pösön tapaisesti, auton ulkopuolen suunnittelu on näyttävä, ja varsinkin E-3008:n tapauksessa auton peräpää on näyttävästi uudelleensuunniteltu. Autossa on nyt myös laskeva coupemainen perälinja, joka valitettavasti rokottaa takapenkkien päätilaa. Takakontin pohja on myös melko korkealla, jonka johdosta tavaratilat autossa ovat hieman pienemmät kilpailijoihin nähden. Takapenkin jalkatila ei myöskään ihan yllä esim. ID4:n mukavuustasoihin, vaikka lämmitetyt penkit ovat pösössä kiva lisä.
Etupenkillä positiivinen yllätys
Takapenkkien ongelmat kuitenkin unohtuvat, kun istuu etupenkille. Pösön tuttu pikkuratti löytyy myös tästä autosta, mutta kaikki sen ympärillä on suunniteltu uusiksi. Keskikonsolin kangasmateriaalit toimivat hyvänä aksenttina, vaikka sen vierestä löytyykin karmaisevaa kiiltävää pianomuovia. Infotainment-järjestelmä on tehty täysin uudestaan, ja sen tehtävää ajaakin nyt iso kaareva näyttö, sekä keskeltä löytyvä i-Toggles pikanäppäin-näyttö, joka nopeuttaa käyttöjärjestelmän navigointia huomattavasti. Järjestelmä on myös yllättävän sulava, ja navigoi auton esimerkillisesti lataustaukojen kera kohteisiin.
Etupenkit ovat ehkä auton suurin yllättäjä. Varsinkin sähköinen kuskinpenkki muistipaikoilla tuottaa hyvän ensivaikutelman, ja penkit ovatkin erittäin mukavat. Lisäksi istuimista löytyy oikeita luksus-ominaisuuksia, kuten lämmitys sekä tuuletus, sekä lukematon määrä erilaisia hieronta-moodeja. E-3008:n penkit nousivat ainakin lähelle oman listan kärkeä. Sisätiloissa joutuukin välillä muistuttamaan itseään että ai niin, tämä on siis Peugeot.
Vakuuttava sähköpuoli, ainakin kesällä
Auton kulutus lämpimänä kesäpäivänä on erittäin maltillinen, tippuen kaupunkiajossa noin 15kWh/100km tuntumiin, ja 120km/h moottoritievauhdeissa noussen hieman yli 20kWh/100km. Toki Suomen talvikeleissä kulutus saattaa nousta jonkin verran, muuta siitä ei vielä ole tietoa. Pikalataus pitäisi olla mahdollista paperilla jopa 160kW teholla, mutta sitä koeajomme aikana emme ehtineet kokeilemaan. Akun esilämmityksen pitäisi Peugeotin mukaan saapua autoon OTA-päivityksellä, mutta sen aikataulusta ei ole varmuutta.
Vuoden 2024 loppupuolella autosta on saapumassa vielä kaksi uutta versiota. Ensimmäinen näistä on neliveto, joka tuo autoon jonkin verran lisää tehoa, sekä varmasti ajovarmuutta Suomen talvessa. Toinen versio on puolestaan Long Range, jossa akkukapasiteetti nostetaan 98kWh:hon asti, luvaten jopa 700km WLTP-kantamaa. Jos siis tämän version 73kWh akku tuntuu liian pieneltä, helpostusta on matkalla.
Peugeotin ID4-hetki
Peugeot E-3008 on positiivinen yllättäjä, joka saa miettimään valmistajan koko mielikuvaa uudelleen. Toki, yli 50 tuhannen euron hinnalla, rahalle pitää saada vastinetta, ja Pösö vastaakin tähän hyvin toimittamalla kasan luksus-ominaisuuksia samalla hinnalla, kuin saksalaisen verrokin karvalakki-mallin saa talutettua ulos kaupasta. Jäämme innolla odottamaan myös samalle alustalle rakennettuja versioita muilta Stellantiksen brändeiltä, kuten Citroenilta ja Opelilta.
Peugeot E-3008 GT Launch Edition 73kWh
👍🏻Hyvää:
- Näyttävä suunnittelu
- Kattavat ominaisuudet hinnalleen
- Sähköalusta vaikuttaa vihdoinkin lupaavalta
👎🏻Huonoa:
- Hinta odotettua korkeampi Peugeotille
- Takapenkkien ja tavaratilan koko
- Epävarmuus akun esilämmityksestä
Tsekkaa myös Kaarakerhon koeajo-video autosta: