Skoda Elroq saa sporttisen nelivetoversion

Skoda on esitellyt uuden Elroq-sähköauton RS-version, joka saa voimalinjakseen nelivedon sekä sporttisemman tyylittelyn.

Skoda Elroq saa sporttisen nelivetoversion
Elroq RS on myös Skodan nopeiten 0-100km/h kiihtyvä massatuotantoauto

Skoda on esitellyt uuden Elroq-sähköauton RS-version, joka saa voimalinjakseen nelivedon sekä sporttisemman tyylittelyn. Elroq on tsekkiläismerkin viimeisin sähköautomalli, joka turvautuu Volkswagen-ryhmän tuttuun MEB-perusrakenteeseen. Elroq on jo tuttua ja suomessa hyvin myytyä Enyaq:ia hieman pienempi sekä edullisempi, ja on jo kerännyt paljon kehuja toimittajakentällä.

Runsaasti tehoa ja sporttialusta

Elroq RS:n voimalinja luottaa 250kW:n tehoiseen nelivetoon, joka on tuttu mm. Volkswagenin GTX-linjastosta. Tämän lisäksi sporttimalli on perinyt ehkä parhaimpana ominaisuutena säädettävän DCC-alustan, joka tekee autosta paremman tuntuiseen sporttiseen ajoon. Autoa on myös madallettu 15mm sopimaan urheilulliseen ulkonäköön. Ei olekaan ihme, että kyseinen malli on Skodan historian nopeiten 0-100km/h kiihtyvä massatuotantoauto, suorittaen tuon vain 5.4 sekunnissa!

Akuston puolesta Elroq RS:stä löytää jo tutun 84kWh akun, jolla toimintamatka pysyy jopa talvella kiitettävän pitkänä. Lisäksi autosta löytyy akun esilämmitys, joten maksiminopeuteen 185kW pääsee pikalaturilla myös talvella.

Sisällä ei ole keksitty pyörää uudestaan

Hyvä sisusta - nyt vain paremmilla materiaaleilla

Elroqin sisällä on pidetty kiinni siitä mikä toimii, eli pyörää ei ole lähdetty keksimään uudestaan. Muista varustetasoista tuttu sisusta on pidetty samana, mutta vain materiaaleja on parannettu "sporttisempaan" suuntaan - tietysti lisäämällä Alcantaraa esimerkiksi penkkeihin ja kojelautaan.

Ratin taakse Skoda on myös lisännyt "läpät", joiden kanssa auton rekuperaatiota voi säätää nopeasti. Tämä on hyvä, sillä ainakin koeajamassamme Elroq 85:ssa näitä "läppiä" ei löytynyt.

Lupaava kokonaisuus

Elroq olikin koeajossamme yksi suosikeistamme, vaikka sen perinteinen "ei-sportti"-versio saattoi vaikuttaa hieman tylsemmältä. Onneksi nyt kuitenkin enemmän jännitystä etsiville löytyy oma mallinsa RS:n muodosta!

Tsekkaa Kaarakerhon koeajo Elroq 85:stä!